Svend Hjorth

.

  • Øg font størrlesen
  • Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

Long Bien Bridge i Hanoi.

Email Udskriv PDF

 

 

Long Bien Bridge har i mere end 100 år været vigtig for Hanois trafik.

Broen er bygget af franske ingenøre men er under Vietnamkrigen flere gange genopbygget og er i dag Hanois tydeligste bevis på krigens ødelæggelser.

  
 

Designet af den berømte Franske arkitekt Gustave Eiffel, Vietnams "horisontale Eifel tårn" blev oprindeligt kalde Pont Doumer. (Poul Doumer var fransk Governør General af Indokina fra 1897 til 1902). Som beskrevet på en stål plakette på en af broens stålbjælker er Pont Doumer næsten to kilimeter lang og konstrueret af firmaet Daydfi & Pille, Paris, imellem 1899 og 1902.

Efter august revolutionen i 1945 fik broen sit nuværende navn efter den landsby broen føre over til fra Hanoi.

Broen har både vej og jernbane. Jernbanen forbinder flere nordlige forbindelser fra Kina og fra den vigtige havneby Hai Phong med Hanoi og dermed resten af Vietnam.

Broens fantastiske stålkonstruktioner, der er samlet med nitter, vidner om en kæmpe indsats under byggeriet.

 

  
 

I dag er vejtrafikken forbeholdt cykler, knallerter og gående trafik. Det betyder ikke t de er god plads på vejbanen. Der er en enorm trafik over broen. Mange knallerter transporterer vare ind i Hanois smalle gader hvor der ikke må køre lastbiler og kun varebiler i meget begrænset omfang.

Når man kommer over broen på Hanoi siden er man midt i det gamle kvarter med fantastisk mange butikker og store markeder.

  
 Togtrafikken over broen sker med begrænset hastighed. I dag er der meget få godstog der passerer broen, da de lange tog passerer mange vejoverkørsler i Hanois midte og dermed lammer trafikken. Derfor køre de fleste godstog over Thang Long broen, en nyere bro vest for Long Bien Broen.
  
  

Broen har altid været meget vigtig for trafikken i Hanoi men under Den Franske Indokina Krig og under Vietnamkrigen spillede broen en afgørende rolle da alle forsyninger fra Kina og fra Hai Phong kun kunne passerer Den Røde Flod af Long Bien Bridge.

Under Vietnamkrigen blev broen angrebet mange gange men hver gang blev den hurdigt genopbygget med simple løsninger. Idag fremstår broen stadig med disse udbedringer og dermed er et vidnesbyrd om de amerikanske bombardementer af broen og af Hanoi.

De sidste gange broen blev bombet var det med de første laserstyrede bomber der nerop blev udviklet for at kunne ramme bropillerne, så genopbygningen ville tage længere tid.  

  
 

De mange sektioner der erstatter Eiffels karakteristiske stålkonstruktioner er tydelige tegn på krigsskader, men kigger man lidt nøjere er der stadig mange skud om bombeskader på de rasterende dele af broen.

Broens vedligeholdelses tilstand er ikke god. Når man går på broen kan man tydelig se mange dele af broen der ikke er som de skal være og selv knallerterne kan få broen til at bevæge sig.

Som det ses på billedet køre togene ikke den lige vej over Den Røde Flod!

 

  
 

Som altid hvor der er trafik i Vietnam er der handlende. På broen er der enkelte "vigepladser" for trafikken. Her her en del handlende kvinder slået sig med og falbyder frugt og grøntsager.

Under broen bor enkelte hjemløse. Da vi gik over broen så jeg flere gange en mand kommer op gennem stålkonstruktionerne.

Det ses ofte at brudepar fotograferes på broen. Vi så et par der uden betænkelighed placerede sig medt på jernbaneskinnerne med fotografer, steilist og lysfolk.

  

Google Map

ContentMap by Turismo.eu
See also:
Newer news items: