Svend Hjorth

.

  • Øg font størrlesen
  • Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

Banegården i Hue

Email Udskriv PDF
 
 

 Hue ligger på hovedbanen fra Hanoi i nord til Ho Chi Minh City (Saigon) i syd.

Perrongerne er fyldte af rejsende der både er lokale og turister på besøg i den gamle konge by.

  
 

 

Hue har i næsten 150 år været hjemby for de vietnamesiske konger. De mange fine bygninger og hele miljøet i citadellet hvor blandt andet Den Forbudte By ligger tiltrækker mange turister. Mange at turisterne kommer med tog.

Billetkontoret ligger i en sidebygning til banegårdsbygningen. I tilknytning til billetkontoret er en 1. klasses ventesal fortrinsvist for turister.

På perrongen er der mange handlende der tilbyder alt, lige fra småkager til tøj til de ventende. Da jeg besøgte banegården var perrongen helt fyldt af rejsende. Da toget kom var personalet på banegården meget aktive med fløjter og viftende flag for at holde alle væk fra sporet da toget kom på.

  
 

Mange at togene har sovevogne og spisevogne. Ved en af perrongerne stod et helt tog med 1. klasses sovevogne og et par spisevogne. Turen fra Hanoi tage også mere end 24 timer.

Passagertogene i Vietnam har altid en rejsegodsvogn. Derfor har stationspersonalet travlt med af aflæsse alle typer af gods. Lokaltoget der ankom havde blandt andet to nye knallerter med.

  
 

Læg lige mærke til hvordan vognene sikres for ikke at løbe løbst!

På et lokomotiv i Vietnam ses normalt 3 eller 4 personer. Under rangeringen ses her en der er ved at smøre inde ved dieselmotoren.

Manden med flaget brugte flittigt flaget og en fløjte. Han skiftede også de håndbetjente sproskifter.

  
 

Banegården har en del spor med godsvogne også der er der aktivitet med rangering og læsning og losning af gods.

Mange af skinnerne er meget slidte. læg mærke til hvor meget sporskiftet på billedet herunder er slidt. Der er mindst slidt 10mm af hjertestykket.

  
 

Indkørslen til remissen for lokomotiverne er sikret med et håndbetjent signal. Jeg så hvordan signalet blev sat at den portør der skiftede sporet.

Alle togvognenes hjul blev kontroleret for revner ved at der blev slået på hjuler med en lille hammer.

 

  
 

De gennemgående spor er omfattet af sikringsanlæget der er et ældre elektromekanisk anlæg.

På et withboard er hele stationen vist og vognnumre på de henstillede godsvogne gav et godt overblik til stationspersonalet.

Der er ikke mindre end 3 remisseanlæg.

  

Google Map

ContentMap by Turismo.eu
See also:
Newer news items: